Zamiast pogadanki policjanta – kino 5D. Zamiast czytania rozdziału w podręczniku – sztuczny dym i bańki mydlane. Zamiast nudnawej lekcji – dreszczyk emocji. Na Politechnice Lubelskiej zadebiutowali „CyberMocni”, mobilny spektakl multimedialny z efektami specjalnymi, który przez doznania opowiada o bezpieczeństwie cyfrowym i odpowiedzialnym korzystaniu z nowych technologii.
– Kiedy dowiedziałam się o warsztatach, od razu chciałam wziąć w nich udział, ponieważ miałam nieprzyjemne sytuacje w Internecie związane z hakowaniem różnych kont – przyznaje Zosia i dodaje, że „CyberMocni” zrobili na niej ogromne wrażenie. – Jest dużo lepiej niż sobie wyobrażałam. Taka forma jest fajniejsza niż tradycyjna lekcja. Dowiedziałam się np. o stronie Take It Down, która śledzi i usuwa z Internetu nieautoryzowane prywatne zdjęcia.
– Te warsztaty są wyjątkowo profesjonalnie zorganizowane i w bardzo ciekawy sposób przedstawiają problem – uważa Ada. – Teraz na pewno zwrócę większą uwagę na to, żeby nie pokazać twarzy w Internecie i nie wchodzić w jakieś podejrzane linki.
– Zdecydowanie warto było przyjść. Chciałbym tu wrócić z rodzicami. Dorosłym taka wiedza też jest bardzo potrzebna – podkreśla Wincent. – Na „CyberMocnych” są wspaniałe efekty wizualne i bardzo ciekawie jest to wszystko przygotowane. Największą uwagę zwróciłem na hasła. Będę teraz wybierał te dłuższe i trudniejsze do odgadnięcia.
W premierze „CyberMocnych” brali udział przedstawiciele grupy TEENS (13-19 lat) oraz grupy KIDS (6-12 lat). Każda z grup wzięła udział w innym, bo dostosowanym do wieku, spektaklu. Bo „CyberMocnych” lepiej chyba określać jako spektakl niż warsztaty. Jest dym, zapachy, bańki mydlane, dioda LED, greenbox, lasery, projekcja hologramów. Wszystko po to, żeby uczestnicy nie tylko słyszeli i widzieli, ale przede wszystkim rozumieli i uczestniczyli w wydarzeniu, bo tylko to wpływa na zapamiętywanie. Projekt stawia na naukę przez doświadczenie, która jest przeżyciem, a nie przekazem.
– Podczas zajęć ze studentami kierunków Inżynieria Multimediów oraz Marketing i Komunikacja Rynkowa Politechniki Lubelskiej zastanawiamy się, w jaki sposób multimedia mogą ożywić eventy i pomóc w edukacji. Doszliśmy do wniosku, że jesteśmy w stanie wykorzystać narzędzia oparte o sztuczną inteligencję w procesie, który nazywa się serwis learning, czyli uczenie przez zaangażowanie – opowiada Jakub Krzysiak, wykładowca akademicki i inicjator projektu. – Mogliśmy liczyć na merytoryczne wsparcie Zarządu w Lublinie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości Komendy Głównej Policji. W projekcie wzięło udział też wielu psychologów, psychoterapeutów, doradców bankowych, inżynierów bezpieczeństwa.
Podczas edycji pilotażowych opinie o „CyberMocnych” były tak wysokie, że pocztą pantoflową dotarły do dyrektorów wielu lubelskich szkół. Znaczna część terminów została zabukowana jeszcze przed premierą.
– Siłą „CyberMocnych” jest to, że trafiają do odbiorców – uważa Krzysiak. – Dziś, żeby skupić uwagę młodych ludzi, nie wystarczy umieścić filmu na YouTubie, nie wystarczy przykleić plakatu na tablicy w szkole czy zrobić pogawędki z policjantem. Ważne jest wykorzystanie zainteresowania, które pojawia się naturalnie.
Warsztaty „CyberMocni” będą regularnie odbywać się na Politechnice Lubelskiej. Dodatkowo spektakl ma podróżować nie tylko po całej Polsce ale i Europie.
– Już zaczęliśmy tłumaczenia na inne języki. Jako pierwsze zainteresowanie wyraziły Czechy – opowiada pomysłodawca projektu.
– „Cybermocni” to spełnienie misji Politechniki Lubelskiej, która powinna współpracować z otoczeniem społeczno-gospodarczym i w miarę swoich możliwości rozwiązywać problemy, z jakimi mamy styczność. Jednym z takich wyzwań jest cyberbezpieczeństwo – mówi prof. Zbigniew Pater, rektor Politechniki Lubelskiej, uczelni w której w tym roku uruchomiony został też kierunek cyberbezpieczeństwo.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17